• Друк

Драгоманівці – у новому ТЕМПУС-проекті

Постійно підтверджуючи свій статус українського флагмана педагогічної освіти, Національний педагогічний університет імені М.П.Драгоманова знову серед переможців, цього разу – одночасно в науковій діяльності і міжнародній співпраці. Цей успіх – у складі міжнародного консорціуму, який став одним із переможців останнього конкурсного відбору програми TEMPUS IV.
Спільний європейський проект 543873-TEMPUS-1-2013-1-DE-TEMPUS-JPCR має назву «Підготовка педагогів і освітніх менеджерів до роботи з гетерогенними групами і організаціями» (в оригіналі - «Aus- und Weiterbildung für Pädagogen und Bildungsmanager in Diversity»).
Тематика цього проекту набуває особливої актуальності в багатьох країнах світу, оскільки сьогодні педагог, приходячи в студентську або учнівську аудиторію, потрапляє в абсолютно не однорідну групу. Часто перед ним в одному класі виявляються і обдаровані діти, і діти з особливими потребами здоров'я, і дитина з неблагополучної сім'ї, або ж із родини мігрантів.
- Якими особливими компетенціями повинен володіти сучасний вчитель або викладач для успішної роботи в такій гетерогенній групі?
- Які нові вміння та навички потрібні менеджеру навчального закладу для ефективного вирішення питань, пов'язаних із гетерогенністю освітнього середовища?
Знайти відповіді на ці та пов'язані з ними питання якраз і заплановано в рамках проекту TEMPUS-543873.
Грантоотримувачем і координатором проектної роботи є Фондовий Університет Хільдесхайм (Німеччина).
У статусі партнерів в проектну роботу залучено 20 навчальних закладів, з них:
4 – з країн Європейського Союзу: Університет Бремена (Німеччина); Університет Відня (Австрія); Університет Хельсінкі (Фінляндія); Римський університет Link Campus (Італія);
4 – з України: Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова; Хмельницький національний університет; Бердянський державний педагогічний університет; Дитячий соціально-реабілітаційний Центр «Сонячне світло» ( с. Требухів, Київська область);
3 – з Республіки Білорусь: Вітебський державний університет імені П.М.Машерова; Мозирський державний педагогічний університет імені І.П.Шамякіна; Академія післядипломної освіти (м. Мінськ);
8 – з Російської Федерації: Новгородський державний університет імені Ярослава Мудрого; Санкт-Петербурзька академія післядипломної педагогічної освіти; Рязанський державний університет імені С.О. Єсеніна; Костромської державний університет імені М.О. Некрасова; Тюменський державний університет; Кубанський державний університет (м. Краснодар); Вологодський державний педагогічний університет; Школа № 122 центрального району Санкт-Петербурга.
Створення і розвиток ефективної мережі зазначених університетів-партнерів та їх успішна співпраця є однією з фундаментальних запорук успіху проекту .
Основні завдання, які планується виконати в рамках проекту, мають як концептуально-теоретичний, так і конкретно-прикладний характер. Серед них:
- створення в рамках міжнародного консорціуму багаторівневої системи підготовки та підвищення кваліфікації педагогів і освітніх менеджерів до роботи з гетерогенними групами та організаціями;
- розвиток міжнародної мережі університетів-партнерів, що забезпечує високу якість освіти за рахунок відкритого доступу студентів до кращих навчальних модулів і ресурсів, які є в мережі;
- розробка модульних тематичних кластерів з проблем гетерогенності для бакалаврату, магістратури та аспірантури;
- проектування модульної програми підвищення кваліфікації педагогів і освітніх менеджерів, які працюють з гетерогенними групами та організаціями;
- створення міжнародних тандемів наукових керівників аспірантів, які займаються дослідженнями педагогіки та менеджменту гетерогенного середовища;
- формування регіональних спільнот соціальних партнерів з питань інтеграції в соціум проблемних груп населення;
- створення інклюзивного освітнього середовища у ВНЗ-партнерах.
Важливою концептуальної особливістю проекту є широке розуміння терміна інклюзії - як інтеграції в єдину освітню спільноту та навчально-виховний процес представників усіх гетерогенних груп (а не тільки дітей з особливими потребами здоров'я). Як відомо, у міжнародному науковому середовищі з цього приводу ведуться термінологічні дискусії.
В НПУ імені М.П. Драгоманова контактною особою (координатором) у роботі над проектом є доктор філософських наук, професор Нестеренко Галина Олегівна, завідувач кафедри інновацій та інформаційної діяльності в освіті. Кафедра функціонує як міждисциплінарний структурний підрозділ університету, який для виконання своєї основної функції – організації курсів підвищення кваліфікації викладачів (усіх профілів) – постійно співпрацює з викладачами інших інститутів і кафедр НПУ. Професорсько-викладацький склад кафедри також характеризується високим рівнем професійної гетерогенності і представлений докторами і кандидатами філософських, педагогічних, економічних, історичних, філологічних наук. Це дуже важливий фактор для виконання міждисциплінарних завдань проекту TEMPUS-543873, адже вивчення особливих потреб гетерогенних груп учнів / студентів явно не вкладається в жодну вузькоспеціалізовану галузь знань.
Крім того, одним із завдань проекту визначена розробка каталогу компетенцій педагогів і освітніх менеджерів, необхідних для роботи з гетерогенними групами та організаціями. І проектна команда вже має досвід розробки абсолютно нових, загальнопрофесійних компетенцій педагогів – набутий у рамках виконання держбюджетної НДР «Формування управлінських компетенцій викладача вищої школи» (науковий керівник - академік Андрущенко В.П., відповідальний виконавець – проф. Нестеренко Г.О.).
Сьогодні Драгоманівська команда проекту TEMPUS-543873, навіть в умовах соціально-політичної нестабільності, активно працює над виконанням проектних завдань і відкрита до співпраці.